Utbildning och undervisning

Molnets förskola erbjuder en trygg pedagogisk miljö där de pedagogiska relationerna och det lustfyllda lärandet står i centrum.

Vi på Molnets förskola vill skapa en trygg, rolig och lärorik utbildning för barnen. Utifrån förskolans läroplan, Utifrån Lpfö18 arbetar pedagogerna med barnens nyfikenhet, erfarenheter, lek och intressen när vi planerar utbildningen. I utbildning och undervisning ges barnen möjlighet att utveckla sitt eget lärande och skapa sin egen kunskap tillsammans med varandra och med pedagoger.

Genom att pedagogerna urskiljer vilka lärprocesser barnen befinner sig i skapar de olika projekt med barnen. Pedagogerna ger barnen förutsättningar genom att planera och organisera lärsituationer utifrån projektets tema.

I utbildningen är miljön en betydande faktor för barns utveckling och lärande. Vi arbetar med att förändra och förnya miljön efter barngruppen behov och intressen.
Tanken är att miljön ska vara lockande, utforskande och inbjuda till lek.

Förskolans pedagoger använder sig av systematiskt kvalitets arbete som arbetsverktyg. Arbetssättet dokumenterar och synliggör utbildningen utifrån var den befinner sig just nu i projektarbeten och i arbetet med utbildningen och utveckling- Arbetssättet bygger på ett kolligialt reflektionsarbete mellan barnen och pedagogerna.

Förskolan har egna traditioner som till exempel ”Molnet loppet”, förskolans dag och sommaravslutning.

Uppdaterad:

Andra sidor under: Utbildning och undervisning